"programowanie" kontrolerów PIC w Visual Studio Code oraz XC8

Pytania dotyczące problemów z wyborem, konfiguracją i pracą w wybranym środowisku programistycznym (IDE) dla mikrokontrolerów PIC.
Awatar użytkownika
tasza
Geek
Geek
Posty: 1082
Rejestracja: czwartek 12 sty 2017, 10:24
Kontaktowanie:

"programowanie" kontrolerów PIC w Visual Studio Code oraz XC8

Postautor: tasza » wtorek 21 kwie 2020, 19:50

Z tym programowaniem to oczywiście bez przesady, bardziej zależało mi na choćby zgrubnym zapoznaniu się z samym edytorem i sposobem jak go pożenić z kompilatorem XC8 i resztą mych klamotów, a nuż to fajne jest?

VS.Code pobieramy z lokalizacji: :arrow: https://code.visualstudio.com/download

Gdy mamy już paczkę debianową na dysku lokalnym wykonujemy:

Kod: Zaznacz cały

sudo dpkg -i code_1.44.2-1587059832_amd64.deb


i w zasadzie tyle, z zależnościami nie było problemów, przynajmniej na mojej miętowej Tricji 19.3

Przechodzimy zatem do foldera, gdzie są nasze źródła i uruchamiamy edytor

Kod: Zaznacz cały

code .


No i w zasadzie do edycji plików to się nadaje całkiem dobrze. Aby zadziałało podświetlanie składni i nawigacja po kodzie źródłowym należy doinstalować rozszerzenie wspierające C/C++ i nieco je skonfigurować, cała zabawa na filmiku poniżej.

https://youtu.be/bBBTt2Oppdo

Konfigurację można wykonać tymi ich śmiesznymi okienko-listami, ale chyba lepiej bezpośrednio modyfikować pliki json. Edytorek założy sobie w bieżącej lokalizacji ukryty katalog `.vscode`, w nim ważny jest plik `c_cpp_properties.json`, opis co do czego:

:arrow: https://code.visualstudio.com/docs/cpp/ ... -reference

Fajne jest to, że makra, ciała co drobniejszych funkcyjek jak i klasy czy struktury Code potrafi pokazać w osobnym lufciku na tle zawartości głównego pliku, to całkiem wygodne. Najważniejsze jednak, że jest ad-hoc dostępny terminal, więc można w dowolnej chwili zawołać make. Niestety, podczas zmiany konfiguracji coś tam się w edytorku poprzestawiało i znikła mi nawigacja po projekcie (outline), po restarcie edytora - wszystko działa w miarę żwawo, czego dowodzi zrzutka ekranu po resecie IDE.
No i to tyle zajawki, jeżeli kto ciekaw to możliwe, że warto rozważyć dalsze drążenie tematu, podpięcie debuggera czy pełne skonfigurowanie obsługi XC8/XC16...kwestia chęci i potrzeb.

-- edytka --

ps.
no i niestety smutek pewien się objawił, a mianowicie - VS.Code nie radzi sobie ze zdalnymi plikami, to znaczy gdy na przykład w panelu Krusadera czy innego `xxx commander` wylistujemy pliki z (s)ftp - próba edycji otwiera lokalnie nowy, pusty plik zamiast załadować ten z odległego zasobu.
Sztuczkę tę umieją spokojnie wykonać: Kate, Xed, Gedit czy z cięższych - Komodo, spokojnie nadają się do podpięcia pod klasyczny ku temu guzik F4.


#slowanawiatr
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
______________________________________________ ____ ___ __ _ _ _ _
Kończysz tworzyć dopiero, gdy umierasz. (Marina Abramović)

Awatar użytkownika
ZbeeGin
User
User
Posty: 492
Rejestracja: sobota 08 lip 2017, 17:16
Lokalizacja: Śląsko-Zagłębiowska Metropolia
Kontaktowanie:

Re: "programowanie" kontrolerów PIC w Visual Studio Code oraz XC8

Postautor: ZbeeGin » środa 22 kwie 2020, 12:54

Jeszcze pozostaje:
1. Podpięcie poleceń kompilacji, kompilacji+wgrywania, etc. pod taski w VSCode by nie klepać make z konsoli. Ja sobie na przykład kompiluję baciorami wywołując odpowiedni task z 'tasks.json':

Kod: Zaznacz cały

{
  "version": "2.0.0",
  "tasks": [
    {
      "label": "Kompilacja...",
      "type": "shell",
      "command": "cmd.exe",
      "args": [
        "/C",
        "build.bat"
      ],
      "group": {
        "kind": "build",
        "isDefault": true
      },
      "problemMatcher": []
    },
    {
      "label": "Kompilacja i wgrywanie...",
      "type": "shell",
      "command": "cmd.exe",
      "args": [
        "/C",
        "build_flash.bat"
      ],
      "group": "build",
      "problemMatcher": []
    }
  ]
}


2. Wykonanie takiej konfiguracji całości w systemie Windows, gdzie próżno szukać całej otoczki związanej z makefile. :|


Wróć do „Jakie IDE dla PIC?”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość